torsdag 28 april 2011

Mingellektion

Mina åttor har under de senaste veckorna jobbat med matematiska samband och mönster. Området avslutades med en mingellektion. Jag mötte alla elever i dörren och hälsade dem välkomna genom att skaka hand med dem. Alla blev lite fundersamma speciellt eftersom jag hade haft dem fem minuter tidigare i samma klassrum.

I klassrummet stod det utplacerat fyra skålar med godis och jag bad eleverna att mingla runt i klassrummet, äta lite godis och hälsa på varandra genom  att skaka hand med dem. De ställde gärna upp på denna uppgift. När jag märkte att alla hade skakat hand med alla bad jag dem samlas runt godisskålarna så att det naturligt blev fyra grupper. Där fick varje grupp försöka räkna ut hur många handskakningar det hade blivit. 

Eleverna angrep problemet med liv och lust och många diskussioner blev det. När de trodde sig ha klarat av uppgiften bad jag dem att komma fram till en formel för hur man enkelt kan räkna ut det. 

Innan godiset var uppätet hade alla grupper löst problemet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar